Aanleiding, planning, mijn knie en afscheid

25 april 2011 - Schinnen, Nederland

De aanleiding:

Op 12 mei 2010 werd ik 62 jaar tijdens de familiereünie bij Jan en Marinette in Simandre, Frankrijk. Van mijn kinderen Barend & Aniet en Mariëlle & Benno kreeg ik boeken over de voettocht naar Santiago de Compostela. Natuurlijk had ik me eens laten ontvallen dat ik zo'n wandeltocht een mooie uitdaging zou vinden als vervolg op 5 * 80 km Kennedymars en 8 maal 4*40 of 4*50 km van Nijmegen. Spontaan reageerde ik dat ik vòòr de volgende reünie in mei 2012 naar Santiago zou zijn gelopen.

De planning:

In verband met mijn werk kon ik in ieder geval niet 3 tot 4 maanden van huis. Dus te voet vertrekken vanuit Schinnen was geen optie. Daardoor wordt het de laatste 800 km, vanuit St. Jean Pied de Port in Zuid Frankrijk.

Op pagina 8 van het ANWB boekje "Spaanse St. Jacobsroute" staat: "Als u in St. Jean Pied de Port start, hebt u minimaal 34 dagen lopen voor de boeg". Deze planning is mijn uitgangspunt.

En wanneer is een puzzel tussen mogelijke sneeuw in april op 1500 meter in de Pyreneeën, de hitte in juli en augustus en natuurlijk mijn werk.

Resultaat van deze analyse is dat ik op 26 april, dinsdag na Pasen, met de trein naar St. Jean Pied de Port vertrek en dat mijn wandeling op woensdag 27 april begint. Als ik de planning kan volgen kom ik op maandag 30 mei aan.

Mijn knie:

Afgelopen zomer heb ik 15 zakjes zand van 1 kg aangemaakt met als doel tijdens trainingen het gewicht in mijn rugzak stapsgewijs te vergroten tot 15 kg. Ik woog toen zelf 85 kg. Dat zou dus met bepakking boven de 100 kg worden. Na een eerste oefentocht met 5 kg extra kreeg ik al een pijnlijke rechter knie. Mijn zwakste punt. Mijn knieën waren ook al de reden dat ik heb moeten stoppen met hardlopen. Ook met het lopen van de 4-daagse van Nijmegen zorg ik dat mijn totaal gewicht niet boven de 85 kg komt. En met gymschoenen als extra demping is bewezen dat ik dat kan. En zo besloot ik begin januari tot het volgende 2-sporen beleid:

• Afvallen en ondertussen toch een sterke conditie opbouwen. Met 1 tot 2 maal per week een wandeling van ongeveer 25 km heb ik de conditie opgebouwd. En het lijnen is feitelijk niets meer dan erg verstandig eten en je niet laten verleiden tot te veel lekkere zaken en alcoholische dranken.
  • De kunst van het niet meenemen, het multifunctioneel gebruiken van zaken die je wel meeneemt en het er op letten dat hetgeen je meeneemt niet meer weegt dan strikt noodzakelijk is.

Het resultaat: Mijn gewicht is inmiddels minder dan 73 kg en met volledige bepakking, inclusief 1 liter water en een lunchpakket van 6 boterhammen, 83 kg.

Ik heb inmiddels ook 2 oefentochten van ongeveer 25 km gelopen met volledige bepakking. Met Monique rondom Schinnen en met Bernardine een NS wandeling van Amersfoort naar Hollandsche Rading. Met 2 kniebanden ter bescherming geen problemen.

Bovendien heeft mijn fysiotherapeut mij geadviseerd niet op wandelschoenen maar op hardloopschoenen te lopen omdat die de allerbeste demping geven.

Wanneer tijdens de tocht mijn knie nu toch nog van zich laat voelen dan vind ik dat ik er het maximale aan heb gedaan om dit te voorkomen.

Het afscheid

Vandaag is het 2e Paasdag. Met de Jeu de boulers hebben we bij ons het boules seizoen weer geopend. Het deed me goed dat veel familie, vrienden en bekenden me tijdens de Paasdagen veel succes hebben gewenst. Ik vond het geweldig dat de kinderen Barend & Aniet en Mariëlle & Benno het hele weekend thuis waren om me bij te staan. Het is toch wel een hele onderneming om straks mijn geliefde Tiny/Tien/Tiek/10 totaal 5 weken te moeten gaan missen. Maar ik ben haar dankbaar dat ze de afgelopen maanden intensief met me heeft meegedacht, met me naar de "Fiets en Wandelbeurs" in Amsterdam ging alsook naar de voorjaarsbijeenkomst van "Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob" in Utrecht. Nu alleen die 800 km nog even lopen.

Monique heeft tijdens onze oefentocht op 14 april bijgevoegde prachtige foto gemaakt. Monique bedankt!

1. Barend & Aniet:
    He paps,

Nogmaals heel erg veel succes! We denken aan je de komende weken.
  2. Marie:
    25 april 2011
    Dag John, we wensen je héél veel succes toe. Aan je voorbereidingen zal het niet liggen, groetjes en tot horens, Kees en Marie
    P.s. Gisteren hoorden we dat ene Hans V. uit Geldrop over enkele weken per fiets vertrekt uit Geldrop met dezelfde bestemming als jij en elke dag 125 km. wil fietsen, zodat hij er in 3 weken kan zijn. Mocht je hem tegenkomen, doe hem de groeten van ons! Daarnaast zul je ongetwijfeld veel mensen ontmoeten met dezelfde bestemming en jullie zullen elkaar vast tot steun zijn!
  3. marlies en hein:
    Beste John

Heel fijn dat we afgelopen zaterdag bij "jullie" afstrap mochten zijn. Wij realiseren ons heel goed dat dit een bijzondere reis is. Vanuit onze tuin in Schinnen, met een concert van de vogels op de achtegrond, wensen we jou een geweldige levenservaring toe. Zelf ben ik een keer in S.Tiago geweest: om nooit te vergeten. De verhalen horen we graag later, bij een glaasje wijn en... met een levend concert op de achtegrond.

We leven mee van Achter de Kerk

Marlies en Hein
  4. Piet:
    John,
    een avontuurlijke onderneming die getuigt van lef en inzet en zeker eentje die bij jou past: steeds weer je grenzen opzoeken. Een prachtige prestatie als je hem volbrengt en dat gaat jou zeker lukken!
    Eigenlijk is het een kwestie van steeds de ene voet voor de andere zetten en dat dan 10 Kennedy marsen lang, een makkie dus met jouw loop-ervaring ......
    Ik zal je volgen (figuurlijk weliswaar via deze site) en ik wens je heel veel sterkte en veel gezonde kilometers.
    Buen viaje de Piet
  5. Marjan en Ton:
    Lieve John,
    Ook wij willen je heel veel succes toewensen. Je hebt veel energie gestoken in een gedegen voorbereiding. Erg verstandig dus! We hopen voor jou dat het een prettige wandeling gaat worden waar je later met veel warme herinneringen aan terug kunt denken. Alle goeds, tijdens deze zware tocht, voor jou maar ook voor Tiek die in gedachten zeker vaak bij je zal zijn. Marjan.
  6. gerard oomen:
    Hallo John
    Wij allen wensen jou een voorspoedige voettocht toe,
    en straks veel devotie!
    Het is nu een kwestie van volhouden en altijd de goede kant uitlopen. Succes van Gerard en familie.
  7. Marinette:
    Lieve John,
    Het is niet het doel dat belangrijk is... maar de wegen waarlangs je gaat lopen.
    Geniet van de 5 weken alleen met jezelf en de omgeving bezig zijn. En je geliefde Tiek/Tien/Tiny/10? die zal het zelfde doen, alleen wat minder ver weg! Liefs, Marinette
  8. Jan:
    26 april 2011
    Hi John, vanuit Jakarta wens ik je veel succes met je tocht. Geniet van de stilte en de gesprekken met jezelf. Met zo'n gedegen voorbereiding zal het vast wel goed komen. Het verhaal over die voorbereiding smaakt naar meer, dus hou ons gedetailleerd op de hoogte! Veel liefs, Jan
  9. Jeanne B:
    één stap tegelijk,
    één ademteug tegelijk
    één gedachte tegelijk
    maar o god wat zal je er veel hebben.
  10. Marlou en Dick:
    Beste John,
    Na alle trainingen is het er dan toch van gekomen.... Een hele onderneming, nu vooral zorgen dat je onderweg geen "knieval" hoeft te maken. (Je hoeft er in ieder geval geen rekening te houden dat je over Piet valt). Je bent na afloop in ieder geval weer goed getraind voor Nijmegen én op tijd ervoor terug. Veel succes, niet te veel afzien en we zullen je volgen.

Veel succes en een goede dosis doorzettingsvermogen op de moeilijke momenten.
    Marlou en Dick
  11. Leon:
    John slechts 3 puntjes:
    1- Chapeau!
    2- Zorg goed voor je zelf!
    3- Succes!

Groetjes, Leon
  12. Ad en Marion:
    Hoi John

Leuk dat we jou zo kunnen volgen de komende weken.
    We wensen jou een hele mooie en goede reis.
    groeten Ad en Marion
  13. Frans en Mieke:
    27 april 2011
    Hallo John,

Nogmaals een heel goede reis gewenst en een fantastische ervaring. We zijn heel benieuwd naar de mensen, gedachten en dingen die op je pad gaan komen. Geniet van alle momenten.
    Succes en onze groeten Frans en Mieke
  14. Ad en Chiena:
    27 april 2011
    Beste John

Als je die man uit Geldrop tegenkomt, loop je de verkeerde kant op!

Groet, Ad en Chiena
  15. Fred Kaijser:
    28 april 2011
    Ik dacht dat mijn boodschap van 25 april al was gepubliceerd, maar helaas. Als groepswandelaar en alleen-wandelaar kan ik me wel iets bij je experiment voorstellen, eenmalig in iemands leven, zonder meer. Veel suc6...
  16. Ben en Anne:
    28 april 2011
    Nogmaals veel succes. We hebben al veel aan je gedacht. Geniet er van.
  17. Uylenspiegel:
    29 april 2011
    Beste John,
    We zullen je missen op de eersvolgende Uylenspiegel bijeenkomst, ik zal de collega`s van de laatste stand der dingen op de hoogte brengen.
    Wènjel ze!

Groet
    Tijl
  18. Martien en Gerda:
    2 mei 2011
    Beste John,

Veel courage en inspiratie. Dit is de manier om nader tot jezelf te geraken. Ook kan het geen kwaad om op geztette tijden even te pauseren en anders te genieten van de dingen die je deze dagen zult ervaren.
    Veel inspiratie voor de lange dagen!
    Gerda en Martien.
  19. Noortje:
    5 mei 2011
    Wat een geweldige onderneming John, heel veel succes! Ik ga je volgen! Liefs uit Nicaragua x
  20. Patricia:
    8 mei 2011
    Hoi, John
    Leuk om je verhalen zo te kunnen volgen. Heel veel succes. Hopelijk wordt je bespaard van alle lichamelijk ongemak. Geniet ervan. Groeten Paul en Patricia.