Nog 4 dagen, ongeveer 90 km, te gaan

23 mei 2011 - Portomarin, Spanje

Fisterra:

Nog 4 dagen en ik zal, als alles goed gaat, in Santiago de Compostela aankomen. " En ga je nu nog door tot aan de kust, het strand van Fisterra?" hoor ik mensen denken. Het lopen van de Camino heeft tenslotte een verslavend effect. Inderdaad, ik heb inmiddels besloten door toch door te gaan naar Fisterra. Maar wel met de auto en samen met Tien. Ik vind namelijk dat, zodra iets verslavend wordt, je daar nooit om die reden aan toe moet geven.

Beetje dom:

Uit bed komen, je aankleden en je rugzak inpakken wordt altijd door iedereen in het donker gedaan. Dit om de anderen niet te wekken. Tenzij je natuurlijk de laatste bent. Het inpakken van de rugzak verloopt in een vaste volgorde zodat je eigenlijk niets kunt vergeten. Behalve natuurlijk hetgeen je altijd als laatste inpakt. En zo geschiedde. Toen ik in Pereje aankwam ontdekte ik dat ik mijn toilettas 7 uur gaans geleden was vergeten. Met een taxi is zo´n probleem natuurlijk gemakkelijk op te lossen. Maar je zou je kunnen afvragen of € 30,= voor een oude toilettas, een halve tandenborstel en nog wat toiletspullen niet duur betaald is. Het was trouwens wel een unieke ervaring om de gezwoegde tocht nu in "sneltreinvaart" opnieuw langs te zien komen.

De paden:

Nu ik bijna in Santiago ben aangekomen wil ik iets melden over de paden waarover ik de Camino heb gelopen. Je kunt grofweg 3 trajecten onderscheiden:

1. Het 1e 1/3 deel: Het gebied is sterk bergachtig. De paden zijn hoofdzakelijk een goede weergave van zoals het meerdere eeuwen geleden moet zijn geweest: ongecultiveerd, ruig en sterk stijgend en dalend. Bij iedere stap die je zet moet je kijken waar je die zet om je enkels niet te verzwikken en/of om niet te vallen. Vandaar mijn advies om daar hoge degelijke wandelschoenen te dragen. In dit deel heb ik mijn enkels 3 maal verzwikt.
  2. Het 2e 1/3 deel: Het gebied is vrij vlak en op de oorspronkelijke plaats van de Camino zijn wegen aangelegd. De Camino ligt er dan meestal naast. Soms als een apart pad van steenslag. Soms als een door de wandelaars zelf uitgesleten paadje langs de wegrand, ook door sommigen wel een koeienpaadje genoemd. En soms op de autoweg zelf, al dan niet voorzien van een betonnen afscheidingswand om de pelgrins te beschermen.
  3. Het 3e 1/3 deel: Dit is vergelijkbaar met het 1e 1/3 deel, maar dan wel met 2 hoge cols van ongeveer 1.500 meter. Hier heb ik tot nu toe nog maar 1 keer mijn enkel verzwikt.

Ik heb een serie foto´s geplaatst die jullie een indruk moeten geven.

De beekjes:

Ik heb inmiddels tientallen beekjes overgestoken. Uit mijn voorbereidingen was ik er van uit gegaan dat ik vele malen natte voeten zou krijgen. De praktijk valt echter reuze mee. Meestal ligger er al dan niet provisorische bruggetjes. Maar vaak ook stapstenen. Sommige stapstenen zijn "geprofessionaliseerd" in de vorm van een serie betonnen palen waarover je dan overheen kunt lopen. Ik had er al een foto over opgenomen. Vaak zijn het echter ook grote natuurlijke stenen waar je van steen naar steen kunt lopen. Nu vragen jullie je natuurlijk af hoe dat nu ging met mijn beperkt evenwicht. Helaas moet ik jullie teleurstellen. Ik heb altijd alle stapstenen kunnen nemen zonder ooit natte voeten te hebben gekregen. Dat wil nog niet zeggen dat ik het altijd droog heb gehouden. Bij het oversteken van een moeras werden voeten en gympies helemaal nat. Alleen mensen met hoge wandelschoenen hebben daar waarschijnlijk droge voeten gehouden.

Stempeltjescultuur:

Als je de Camino gaat lopen moet je een pelgrimspas aanvragen. Dit ter identificatie, mede ook omdat het nummer van je paspoort er op vermeld is. Bovendien is er ruimte voor 56 stempels, bedoeld om te worden afgestempeld in iedere Refuso, Alberge of pelgrimsherberg. Je mag namelijk in iedere refuso maar één nacht slapen. En via dit paspoort kan dit gecontroleerd worden. Nu zijn er mensen die meerdere pelgrimspaspoorten aanvragen en die overal stempels ophalen. Bij ieder café, restaurant, frietenkot (als ze er zouden zijn) en kerk aan de Camino kun je een stempel krijgen als je er iets bestelt. In de kerk moet je er € 1,= voor betalen. Voor hetzelfde geld kun je er trouwens een echt brandend kaarsje voor opsteken. Maar dit terzijde. In het verleden maakte het op mij nog wel indruk wanneer men mij meerdere pelgrimspaspoorten vol met stempels liet zien. Maar nu ik weet wat de achtergrond is ben ik er minder van onder de indruk. Wel lijkt het dat je de laatste 100 km iedere dag minimaal 2 stempels moet hebben verzameld. Ik had dat verhaal al meerdere malen gehoord maar er niet in geloofd. Maar nu ik zelf binnen die 100 km zone ben aangekomen werd ik er door het personeel van de alberge aan herinnerd dat het echt nodig is. Nog maar goed dat ik 3 dagen op het programma ben ingelopen. Dat geeft me op het pelgrimspaspoort net voldoende ruimte voor de extra stempels.

Het eten:

Overdag eet ik meestal stokbrood met kaas. Of kant en klaar wat langs de Camino te verkrijgen is of van meegebracht stokbrood met meegebracht beleg. Je moet namelijk altijd eten bij je hebben omdat je vooraf nooit vooraf wanneer je weer wat kunt kopen. En `s avonds meestel het pelgrimdiner van tot € 10,=. Dat is meestal een keuze menu van 3 gangen waarbij je voor elke gang uit een 5-tal alternatieven kunt kiezen. Meestal kies ik voor een gemengde salade, vis en yoghurt. Daar kunnen ze het minste aan verprutsen.

De etappes tot nu toe:

Reeds gerapporteerd: 27+25+28+32,5+25,5+30+30+21+34,5+39,5+10+30,5+29,5+35+33+27+20,4+11,3+25,1+25,2+27,8= 568 km

Daar is bij gekomen: +16,4+29+23,3+22+29,6+19,5=708 km

Nog ongeveer 90 km te gaan. Gemiddeld 26 km/loopdag. Ten opzichte van het oorspronkelijke ANWB programma loop ik 3 dagen vòòr. Tien komt, op basis van mijn prognose, 3 dagen eerder naar Santiago. Voor die 3 dagen die ik heb ingehaald, heb ik nu mooi als 3 dagen extra vakantie met Tien. Daar heb ik graag wat dagen extra kilometers per dag voor willen maken.

1. Piet:
    hola John,
    .. de laatste loodjes, maar als je naar de stal ruikt.. eh, ik bedoel, als je de stal ruikt, dan gaat alles vanzelf: je voelt geen pijn meer, als het stormt voel je je gedragen door de wind en de zon lijkt te schijnen al regent het pijpestelen...
    Ik ben onder de indruk van je prestatie en daarvoor heb je zeker een mars verdiend, een kennedy-mars wel te verstaan!
    Beste John, gedaan met de kwinkslagen mijnerzijds, geniet nog van die laatste kilometers, geniet van het samenzijn met Tien en dan weer back to reality: tijd om weer eens iets te gaan doen...
    Een goede thuisreis en tot ziens,
    groetjes van Piet en Jeanne
  2. Barend & Aniet:
    dag lieve (schoon)paps,

wat lief! Wie had gedacht dat er een romanticus achter de fanaticus schuil ging :)
    Geniet van de laatste dagen lekker in je uppie, het mooie weer, uitzicht en je halve tandenborstel...
  3. Frans en Mieke:
    Hoi John,
    Je bent er bijna, wat goed! De foto's van paden en wegen en je beschrijvingen geven een uitstekende indruk van wat je allemaal kunt tegenkomen.Goed bij de les blijven is wel nodig op al die verschillende soorten stenen. Toevallig was er in het weekend op de WDR een Duitse TV film (geen documentaire) over een vader en dochter die de tocht maakten. Enfin de inhoud van het verhaal zal ik je besparen maar het was wel leuk om met jouw verhalen in gedachten allerlei punten onderweg te herkennen in de film. Natuurlijk de plek waar je de steen kon achterlaten en ook de stenige paden. Wat ook opviel was dat het op sommige plekken heel toeristisch was. Goed dat je jezelf niet oplegt om verder te lopen maar dat je samen met Tien dat laatste stuk rijdend aflegt. Je hebt zeker een punt met je filosofie over de verslavende werking. Geniet de laatste dagen en geniet vooral weer van jullie samenzijn. Hartelijke groeten
  4. Martien en Gerda:
    Beste John,
    Sterkte met de laatste kilometers, en je bent er pas als je er ook echt bent.
    Een prestatie van formaat en wij gaan nu toch echt even wat anders tegen je opkijken.
    Of je nog naar Cap Finistere gaat ? Denk er aan dat dat in de voorbije eeuwen een punt was waar veel koopvaarders en ander schepen ten onder gingen. Een berucht punt op de hoek van de golf van Biskaje. Ook toen waren stuurmanskunst en inzicht al nodug om ongelukken te voorkomen. Dus met de auto en met een goede engelbewaarder erbij is net wel zo veilig. Bereid je maar goed voor op de aankomst bij in Santiago de Compostella en dank alle heiligen voor de goede zorgen aan jou toegewijd. EEn fijne tijd en ongetwijfeld tot ziens!
    Gerda en Martien.
  5. Ben en Anne:
    23 mei
    Hallo John,
    Wij wensen je nog sterkte met de laatste 90 km.
    Geweldig, je bent er bijna! Nog 3 nachtjes slapen en 10 is er.De weken zijn omgevlogen heb ik het gevoel. geniet maar lekker van je welverdiende vakantie samen met Tien. We zien elkaar weer in Schinnen. Groetjes Ben en Annie.
  6. els oomen:
    24 mei 2011
    Hoi John
    Behalve dat je een ervaren pelgrimganger bent geworden ben je ook nog wijzer geworden!! Het ultieme doel toch van elke pelgrim.. Heel goed dat je het laatste traject naar Finistere wilt delen met ons Tiek, ze zal ervan genieten dat ze het hele stuk niet zelf heeft hoeven lopen! Petje af voor je prestatie en voor je interessante toelichtingen. Hou het nog even vol die laatste dagen, word niet overmoedig en geniet straks vooral van je verworven status als pelgrimganger. Veel plezier samen en tot ziens binnenkort in Bavel. Groet van Harry en Els
  7. Noortje:
    25 mei 2011
    Wauw wat ga je goed! Geniet van het laatste stuk en jullie tijd samen :-)
  8. willemien Scheffener:
    26 mei 2011
    Hoi John, net thuis gekomen van de camino, liet Marion Oomen me je blogger zien. Je bent nu vast al in Compostela. Gefeliciteerd. Je foto's van de wegen waren goed nu kon ik marion laten weten waarom me benen nu zo zwaar voelen. Nog veel plezier.Groeten Willemien Bavel.