63 jaar en over de helft (nogmaals)

13 mei 2011 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Omdat gisteren niet iedereen mijn bericht kon openen, bij deze nogmaals.

63 jaar:

Vandaag ben ik 63 jaar geworden. Vanmorgen lekker uitgeslapen en na een licht verjaardagsontbijt om 6.30 uur vertrokken voor een korte en ontspannende wandeling. Om 14.00 uur mocht ik mezelf in Mansilla de las Mulas trakteren op een heerlijk pilsje. Ik heb een foto van mezelf met een baard van ruim 2 weken bijgevoegd. Ik vrees dat Tien op 27 mei krabber en scheerschuim mee zal brengen als ze me in Santiago komt verwelkomen.

Wat mis kan gaan:

Soms gaat niet alles volgens planning. Zo plande ik een slaapplaats op 4 uur gaans vòòr Burgos zodat ik de volgende dag om 10.00 uur in Burgos zou zijn. Dan blijkt de refuso gesloten. Òf 2 uur gaans terug òf 4 uur gaans verder. Op die manier kom je op een etappe van ongeveer 40 km.

De invloed van regen op de planning:

In Burgos regende het de hele dag alsook de nacht daaraan voorafgaand met alle gevolgen voor de paden. Ik heb toen al mijn evenwichtskunsten moeten gebruiken om op de spekgladde ondergrond al schuivend en glibberend niet te vallen. Het was me nog bijna gelukt ook. Wel heb ik naar aanleiding hiervan mijn strategie veranderd. Ik loop voortaan iedere dag rond de 30 km. Dat moet gemakkelijk en relaxed kunnen tussen 06.00 en 15.00 uur. Dat geeft mij daardoor de mogelijkheid niet of minder te lopen op momenten dat het minder verantwoord is om op mijn gympies op pad te gaan. En ik heb nog 2 doorgangen te nemen van dezelfde orde als de pyreneën. Zie foto´s.

Afzien:

Soms lijkt het dat ik de camino heel gemakkelijk en relaxed loop. Dat is niet altijd zo. Zo had ik op een dag al 17,5 km gelopen toen ik de Canada Leonesa Oriental nog moest oversteken. Een tocht van eveneens van 17,5 km via een kaarsrecht pad onder de brandende zon op het heets van de dag met een gevoelstemperatuur van ver boven de 30 graad Celcius. Dit alles zonder bomen, huizen, ja zonder zelfs een bankje om halverwege even uit te rusten. Het lijkt wel of men de pelgrim de barbaarse omstandigheden van vroeger zelf wil laten beleven. Met een paar liter extra water lukt dat ook wel weer. Alleen, .... afzien doe je in stilte.

De lichamelijke gesteldheid:

Nog geen blaren en ook geen irritatie- of schuurplekken. Wel 2 van achter verbrande oren. Maar ze vangen dan ook wel erg veel zonlicht op. Ook tot nu toe 3 verzwikte enkels. Pas gisteren heb ik mijn rechter knie voor de eerste keer gevoeld. Vandaar vandaag een kortere en morgen en nog kortere wandeling met daarna een vrije dag in Leon.

De bezienswaardigheden:

Laatste bericht sloot ik af met een halve dag vrij om Santo Domingo de la Calzada te gaan bekijken. Een prachtig klein dorpje met in de kathedraal een kip en een haan die er in een hok zitten. Wanneer de haan kraait terwijl je in de kathedraal bent, breng je dat geluk. Helaas wilde de haan voor mij niet kraaien toen ik bij hem op bezoek was. Ik zal dus extra voorzichtig moeten zijn. Ook heb ik bijna een hele dag besteed aan Burgos met een prachtige kathedraal waarbinnen ook een museum was ingericht. Een aanrader.

De foto´s:

Een foto van schoenen, 2 foto´s van de weergave van mijn tocht en tenslotte 2 foto´s van mezelf.

De etappes tot nu toe:

Reeds gerapporteerd: 27+25+28+32,5=112,5km+25,5+30+30+21=219km

Daar is bij gekomen:+34,5+39,5+10+30,5+29,5+35+33+27=458km.

Nog 342 km te gaan. Gemiddeld 28,6 km/loopdag. Ten opzichte van het oorspronkelijke ANWB programma loop ik 4 dagen vòòr.

1. Nicole:
    13 mei 2011
    Van harte gefeliciteerd met je verhaardag! Een beetje laat, maar ik was er een paar dagen niet.
    Hoop dat je fijne dag hebt gehad.
  2. Martien en Gerda:
    13 mei 2011
    Van harte gefeliciteerd John.
    Geniet van de dag en de bijzondere omstandigheden waaronder jij nu je verjaardag viert.
    De stad die je nu bezoekt kennen wij ook een beetje , mede vanwege de haan en de kip in de kerk.
    Hou je haaks en tot nader contact. Gerda en Martien.
  3. gerard oomen:
    14 mei 2011
    Dag John, redenerend vanuit de gedachte een bijdrage te leveren aan een wat meer gespreide inkomende mail, wil ik jou bij deze alsnog van harte feliciteren met jouw 63-ste verjaardag.
    Ik heb begrepen dat de bedden in de refusos vrij smal zijn en er, naarmate de tocht vordert, hier meer mensen uitvallen.Overschat jezelf niet en houd vol, je bent nu bijna op 2/3!
    Gerard
  4. Nicole:
    15 mei 2011
    Bedankt voor je lieve kaart!
    Geniet van je tocht en houd vol.
    Nicole
  5. Jan Muyres:
    Beste John,
    een geweldige prestatie om zonder al te veel blaren 4 dagen voor te liggen op het ANWB-programma. Dat de tocht bar en boos is is goed voor je zieleheil. Je zult de aardse beproevingen van verbrande oren, pijnlijke voeten en knieen maximaal moeten voelen om je hierboven een mooie logeplaats te verzekeren. Ik wens je verder veel sterkte.
    groeten van Jan Muyres
  6. Roos:
    Dag John,
    vandaag voor het eerst jouw berichtjes gelezen. Wat een prestatie! Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Paul en Roos
  7. Ben en Anne:
    16 mei 2011
    Hallo John, nog gefeliciteerd met je 63ste verjaardag, Ik was zonder computer onderweg, vandaar dat ik te laat ben.Wat een prestatie!
    Ik hoop dat je knie niet voor problemen gaat zorgen, je bent nu al zover gekomen.Veel geluk voor de rest van de tocht. Ben en Annie